handtherapieWordt u ‘s nachts wakker van een slapend gevoel in uw hand? Ervaart u pijn en tintelingen in uw hand en/of vingers en merkt u dat u minder kracht heeft in uw hand tijdens het uitvoeren van dagelijkse activiteiten? Wellicht heeft u dan last van het carpaal tunnel syndroom. In onze blog leest u wat het carpaal tunnel syndroom (CTS) inhoudt en hoe handtherapie u bij deze klachten kan helpen.

Klachten

Er is sprake van een CTS wanneer de middelste handzenuw beknelt raakt. De beknelde zenuw is de nervus medianus en loopt vanuit de onderarm samen met de buigpezen van de vingers door de carpale tunnel de hand in. De carpale tunnel bevindt zich in het midden van de pols net op de overgang naar de handpalm toe. De beknelling geeft in het algemeen de typische en herkenbare klachten zoals pijn, tintelingen of een doof gevoel in de handpalm en/of vingers. Dit kan aan één, maar ook aan beide handen tegelijk zijn. Vaak hebben mensen in de nacht te maken met deze vervelende klachten, waardoor de nachtrust flink wordt verstoord.

Een aantal mogelijke oorzaken van een CTS zijn o.a.:

• overbelasting door herhaaldelijke bewegingen
  • ongunstige werkhoudingen
  • artrose
  • een polsbreuk
  • suikerziekte
  • schildklieraandoeningen
  • zwangerschap

Onderzoek

Via het lichamelijk onderzoek of een echografisch onderzoek kan worden vastgesteld of er sprake is van een CTS. In een aantal gevallen wordt gekozen voor een zenuwgeleidingsonderzoek (EMG) in het ziekenhuis. Het onderzoek wordt doorgaans alleen gedaan wanneer een operatieve ingreep wordt overwogen.

Behandeling

handtherapieIndien u bovengenoemde klachten ervaart kan het zinvol zijn om een afspraak te maken met de handtherapeut van Fitention Fysiotherapie in Harderwijk. Het doel van de behandeling is het verminderen van uw klachten en het voorkomen van een operatieve ingreep. De behandeling bij de handtherapeut bestaat uit het aanleren van een goede polshouding en een juist gebruik van de hand tijdens uw dagelijkse activiteiten, werk en sport. Daarnaast kan de handtherapeut kiezen om u een brace of spalk aan te meten welke u draagt tijdens de nacht. Het dragen van de brace heeft vaak een herstellend effect op de symptomen.

Indien de klachten na 3 maanden niet verbeteren kan er gekozen worden om u te laten opereren. Dan wordt er door de plastisch handchirurg een carpaal tunnel release (CTR) uitgevoerd. Ook voor de nabehandeling is het volgen van handtherapie aan te bevelen.

Voor meer informatie of het maken van een afspraak neem dan gerust contact met ons op. U kunt ook een email sturen naar emmy@fitention-fysiotherapie.nl.

Emmy Verbeek-van Rij is aangesloten bij:

handtherapiehandtherapie