Gespannen spieren kunnen nu effectief behandeld worden door een behandeling met dry needling. Door middel van een speciale techniek worden de pijnlijke en gespannen spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Trigger point

Er worden bij deze methode ‘droge’ naaldjes gebruikt welke de therapeut in een mogelijk trigger point prikt.  Door het aanprikken van zo’n trigger point verdwijnt deze. Er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht. Een zogenoemde trigger point is een verhard en drukpijnlijk punt in een gespannen spier. Wanneer dit punt een actief trigger point is, dan geeft dit doorgaans een lokale maar ook een uitstralende pijn elders in uw lichaam. Dit noemen wij dan een gerefereerde pijn. Dit kan zorgen voor hinderlijke en aanhoudende pijnklachten in uw dagelijks functioneren.

Klachten

dry needlingDry needling word vaak toegepast bij bijvoorbeeld de volgende klachten:

• nek- en hoofdpijnklachten
  • stijve spieren en gewrichten
  • tenniselleboog
  • rugklachten
  • heupklachten
  • langdurige overbelasting
  • klachten van de kuit en/of achillespees

Het resultaat

Tijdens de behandeling zoekt de therapeut eerst een trigger point op in de pijnlijke spieren. Deze wordt na het schoonmaken van de huid aangeprikt met een dun naaldje. Het prikje door de huid voelt u bijna niet. Wanneer de naald in het trigger point komt, dan kan u een lokale drukpijn en mogelijk ook een soort kramp gevoel. Deze kramp noemen wij een twitch. Hoe meer van deze reacties van de spier op de naald hoe beter het effect zal zijn van de behandeling.

Na de behandeling kan de spier wat vermoeid en stijf aanvoelen. Vaak na enkele uren trekt dit weg en voelt u een duidelijk afgenomen spierspanning en ervaart u vermindering van uw pijnklachten. U  krijgt van de therapeut doorgaans oefeningen uitgelegd om zelf het verkregen effect te behouden.

De behandeling door middel van dry needling is een onderdeel van de normale fysio– of manueel therapeutische behandeling. Aan deze behandeling zijn dus geen extra kosten verbonden.

Neem contact op met Emmy via: emmy@fitention-fysiotherapie.nl